• Strona główna
  • Fotorelacje
  • Afryka
    • Egipt
    • Maroko
  • Azja
    • Izrael
    • Jordania
      • Amman
      • Dżarasz
      • Wadi Musa – Petra
    • ZAE
      • Abu Dhabi
      • Dubaj
  • Europa
    • Czechy
      • Praga
    • Francja
      • Paryż
    • Grecja
      • Ateny
      • Korfu
    • Hiszpania
      • Barcelona
    • Malta
    • Niemcy
      • Berlin
    • Norwegia
      • Oslo
    • Polska
      • Kraków
      • Zalipie
    • Portugalia
      • Cascais
      • Lizbona
      • Porto
      • Sintra
    • Szwajcaria
      • Zurych
    • Turcja
      • Stambuł
    • Węgry
      • Budapeszt
    • Włochy
      • Burano
      • Rzym
      • Wenecja
  • Porady
  • O mnie
  • Kontakt
Blog podróżniczy [Stanleyowo.pl]
to i owo o podróżowaniu
Porady

Odwołany lot. Dowiedz się jakie masz prawa i odzyskaj pieniądze

Stanley 31 March 2021
Stanley 0 Komentarz

Koszmar większości podróżnych. Jesteś już na lotnisku, przeszedłeś kontrolę bagażową i oczekujesz na nasze połączenie lotnicze. Mało tego teraz przed tobą 2, 4 a może i 6 godzin czekania, bo jak się okazuje, lot jest opóźniony. Żywcem nie masz pomysłów co z sobą zrobić. Aż tu nareszcie na tablicy odlotów komunikat, lecz nie taki, na który czekałeś. Odwołany lot. Nie wiesz co teraz? Bez obaw, z tego wpisu dowiesz się, jakie prawa przysługują nam podróżnym jako konsumentom. Ponadto podpowiem, jak i gdzie starać się o odszkodowanie z tego tytułu.

Spis treści Ukryj
1 Odwołany lot a nasze prawa jako konsumenci
2 Jak i gdzie ubiegać się o odszkodowanie?
3 Odwołany lot a długość oczekiwania na reklamację
4 Odrzucona reklamacja – co dalej?
5 Odwołany lot – Jaką kwotę odszkodowania otrzymamy?
6 Jak przebiega wypłata odszkodowania?
7 Co jeśli wykupiliśmy lot czarterowy?
8 Nie otrzymamy odszkodowania, gdy:
9 Informacja o zmianie planu podróży na mniej niż 14 dni przed wylotem a prawo do odszkodowania

Odwołany lot a nasze prawa jako konsumenci

Jeśli linia lotnicza odwołała lot, a lot alternatywny odbędzie się następnego dnia, to jako konsumenci mamy prawo do:

  • zwrotu kosztu biletu, jeśli odstąpimy od umowy
  • zmiany planu podróży tzn. przewoźnik może nam zaoferować inne połączenie do miejsca docelowego
  • opieki na lotnisku : mamy prawo do napojów i posiłków (ich ilość powinna być dostosowana do czasu oczekiwania) ponadto mamy prawo do wykonania 2 rozmów telefonicznych
  • zakwaterowania w hotelu
  • transportu między hotelem a lotniskiem
  • odszkodowania w wysokości od 250 ‎€ do 600 ‎€ , o ile nie miały miejsca tzw. okoliczności nadzwyczajne

Jak i gdzie ubiegać się o odszkodowanie?

Aby móc ubiegać się o odszkodowanie powiniśmy zachować wszystkie dokumenty podróży ( karta pokładowa, bilet elektroniczny, powiadomienie o odwołaniu lotu). Koniecznie zanotujmy także numer lotu i czas planowanego odlotu i długość naszego oczekiwania na lotnisku.

Wniosek o odszkodowanie możemy złożyć drogą listowną ( list polecony), jednak łatwiej i szybciej możemy zrobić to przez stronę przewoźnika. Jeśli żadna z tych opcji nam nie odpowiada to możemy skorzystać z ofert biur, które specjalizują się w tego typu sprawach.

Poniżej podaje linki do nisko kosztowych przewoźników, gdzie za pomocą formularza złożymy wniosek o odszkodowanie. Wystarczy, że klikniemy na link, a nowe okno otworzy się w oddzielnej karcie

  • Ryanair – kliknij tutaj
  • Wizz Air – kliknij tutaj
  • easyJet – kliknij tutaj

Odwołany lot a długość oczekiwania na reklamację

Każda linia lotnicza powinna odpowiedzieć na naszą reklamację do maksymalnie 30 dni od daty złożenia. Pamiętajmy, iż w prawie polskim brak odpowiedzi na reklamację w terminie 30 dni jest równoznaczny z uznaniem reklamacji.

Odrzucona reklamacja – co dalej?

Przewoźnik odrzucił naszą reklamację i twierdzi, że odszkodowanie nie jest nam należne bądź nie otrzymaliśmy satysfakcjonującej odpowiedzi na naszą reklamację? Bez obaw. W takim przypadku możemy złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego do 31 marca 2020.

Link do strony ULC znajduje się tutaj. Wszystkie Skargi i wnioski powinny zawierać imię i nazwisko oraz adres korespondencji osoby wnoszącej skargę. W przeciwnym przypadku wniosek nie zostanie rozpatrzony.

Uwaga! Z racji na nowelizację ustawy Prawo Lotnicze po 1 kwietnia 2020 skargę należy wnieść do Rzecznika Praw Pasażerów. Wniosek do pobrania, adres i niezbędne informacje dotyczące składania wniosku znajdziemy tutaj.

Odwołany lot – Jaką kwotę odszkodowania otrzymamy?

Kwota odszkodowania, jakie otrzymamy oscyluje w granicach od 250 ‎€ do 600 ‎€ . To jaką kwotę otrzymamy, determinuje długość naszego lotu wyrażona w kilometrach:

  • 250 EUR w przypadku lotów do 1500 km
  • 400 EUR w przypadku lotów na dystansie w przedziale 1500-3500 km
  • 600 EUR w przypadku lotów na dystansie dłuższym niż 3500 km
Odwołany lot
Odwołany lot
Fot. Klaus Hausmann

Jak przebiega wypłata odszkodowania?

Sama procedura wypłaty odszkodowania jest bardzo prosta, lecz może się nieznacznie różnić w zależności od linii lotniczej. Najczęściej będzie to po prostu przelew na nasze konto bankowe. Linie lotnicze mogą nam zaoferować np. voucher na połączenia w obrębie swojej linii, lecz w tym przypadku potrzebna będzie nasza zgoda na taką formę rekompensaty na piśmie. Oczywiście nie musimy się na to zgodzić i możemy zażądać wypłaty odszkodowania na nasz numer konta bankowego.

Co jeśli wykupiliśmy lot czarterowy?

Bez względu na to czy korzystamy z tradycyjnych, czy nisko kosztowych linii lotniczych, bądź lotów czarterowych, mamy prawo do otrzymania odszkodowania za odwołany lot. Prawa pasażerów linii lotniczych gwarantuje Rozporządzenie (WE) 261/2004 Parlamentu Europejskiego. W/w zasady dotyczące odszkodowań i praw podróżnych są dla wszystkich identyczne bez względu na klasę w jakiej podróżujemy.

Nie otrzymamy odszkodowania, gdy:

  • otrzymaliśmy wiadomość o odwołaniu lotu na 14 dni przed planowanym wylotem
  • lot nie odbył się z powodu wystąpienia tzw. siły wyższej ( zaliczamy tutaj min.: destabilizację polityczną, warunki meteorologiczne, wszelakie zagrożenia wpływające na bezpieczeństwo lotu, strajki, nieoczekiwane wady samolotu niezależne od przewoźnika)
  • odmówiono nam wstępu na pokład ze względu na stan zdrowia
  • posiadamy niewłaściwe dokumenty podróży

Informacja o zmianie planu podróży na mniej niż 14 dni przed wylotem a prawo do odszkodowania

Odszkodowanie przysługuje nam także w przypadku, gdy przewoźnik poinformował nas o zmianie terminu wylotu na mniej niż 14 dni przed planowaną podróżą.

Uwaga! Jest tutaj jednak wyjątek od reguły. Nie otrzymamy odszkodowania w przypadku, gdy:

  • zostaliśmy poinformowani o odwołaniu lotu w terminie od 7-14 dni, lecz zaproponowano nam zmianę planu podróży, która umożliwi nam wylot nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym odlotem i przylot docelowy niepóźniej niż 4 godziny po planowanym przylocie
  • zostaliśmy poinformowani o odwołaniu lotu w terminie krótszym niż 7, lecz zaproponowano nam zmianę planu podróży, która umożliwi nam wylot nie wcześniej niż 1 godzinę przed planowanym odlotem i przylot docelowy niepóźniej niż 2 godziny po planowanym przylocie

Wszystkim podróżnym życzę lotów zgodnie z rozkładem 🙂 Trzymam kciuki, aby odwołane loty okazały się tylko i wyłącznie złym snem. A co, jeśli zgubiliśmy paszport podczas podróży? Pod tym linkiem podpowiadam, co należy w takim przypadku zrobić. Po więcej praktycznych informacji oraz podróżniczych inspiracji zapraszam na stronę główną: blog podróżniczy.

  • Atrakcje Stambułu
    Atrakcje Stambułu – Top 20. Co warto zobaczyć?
  • Zurych co warto zobaczyc
    Zurych co warto zobaczyć? 12 najlepszych atrakcji
  • Podróż do Jordanii - Petra
    Podróż do Jordanii – Informacje praktyczne
  • Paryż
    Paryż – 10 największych atrakcji Paryża
  • P5092027 2
    Ruiny Dżarasz, wyścigi rydwanów i łuk triumfalny
  • Atrakcje Malty
    ATRAKCJE MALTY – Lockdown, co zwiedzać gdy wszystko zamknięte?
Udostępnij
Udostępnij
Stanley

Globetrotter, poliglota, biegacz oraz autor bloga podróżniczego stanleyowo.pl.

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

* Korzystając z tego formularza, wyrażasz zgodę na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych przez tę witrynę.

O MNIE

O MNIE

Cześć! Nazywają mnie Stanley. Witam Cię na stanleyowo to i owo o podróżowaniu. Opowiadam tutaj o podróżach na własną rękę. Na blogu znajdziesz mnóstwo podróżniczych inspiracji, praktycznych porad oraz wskazówek. Już teraz cieszę się, że będziesz tutaj często zaglądać. Więcej informacji znajdziesz w zakładce o mnie.

Instagram

Polub stronę na Facebooku

Polub stronę na Facebooku
  • Strona główna
  • Fotorelacje
  • Afryka
    • Egipt
    • Maroko
  • Azja
    • Izrael
    • Jordania
      • Amman
      • Dżarasz
      • Wadi Musa – Petra
    • ZAE
      • Abu Dhabi
      • Dubaj
  • Europa
    • Czechy
      • Praga
    • Francja
      • Paryż
    • Grecja
      • Ateny
      • Korfu
    • Hiszpania
      • Barcelona
    • Malta
    • Niemcy
      • Berlin
    • Norwegia
      • Oslo
    • Polska
      • Kraków
      • Zalipie
    • Portugalia
      • Cascais
      • Lizbona
      • Porto
      • Sintra
    • Szwajcaria
      • Zurych
    • Turcja
      • Stambuł
    • Węgry
      • Budapeszt
    • Włochy
      • Burano
      • Rzym
      • Wenecja
  • Porady
  • O mnie
  • Kontakt

stanleyowo.pl 2022

Blog podróżniczy [Stanleyowo.pl]
  • Strona główna
  • Fotorelacje
  • Afryka
    • Egipt
    • Maroko
  • Azja
    • Izrael
    • Jordania
      • Amman
      • Dżarasz
      • Wadi Musa – Petra
    • ZAE
      • Abu Dhabi
      • Dubaj
  • Europa
    • Czechy
      • Praga
    • Francja
      • Paryż
    • Grecja
      • Ateny
      • Korfu
    • Hiszpania
      • Barcelona
    • Malta
    • Niemcy
      • Berlin
    • Norwegia
      • Oslo
    • Polska
      • Kraków
      • Zalipie
    • Portugalia
      • Cascais
      • Lizbona
      • Porto
      • Sintra
    • Szwajcaria
      • Zurych
    • Turcja
      • Stambuł
    • Węgry
      • Budapeszt
    • Włochy
      • Burano
      • Rzym
      • Wenecja
  • Porady
  • O mnie
  • Kontakt